Week 7 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Danielle Hoefnagels - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Danielle Hoefnagels - WaarBenJij.nu

Week 7

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Oktober 2014 | Bonaire, Bonaire


Vrijdag op me vrije dag was ik bezig met het klaarmaken van het avondeten voor Mieke, Jessey en mezelf. Ineens viel het gas uit en kreeg ik het niet meer aan, bleek dat de gasfles op was. Dus we hadden geen avondeten. Gelukkig hadden we nog een zak chips liggen :P

Toen ik zaterdags op het werk kwam hebben we voor het eerst de taken voor de hele dag verdeeld. Zo heeft iedereen zijn eigen taak en verantwoordelijkheid, zodat je niet steeds hoeft te vragen of iets al gedaan is. Ik had als taak het verzorgen van de 2 merries die moeilijk eten. Ik moest er dus voor zorgen dat ze genoeg eten binnenkregen en ze extra brood geven. Verder heb ik ze ook een suikershot gegeven. Hiervan krijgen ze wat extra energie en krijgen ze meestal honger, zodat ze gaan eten. Voor de rest heb ik natuurlijk alle ezels vandaag een extra knuffel gegeven in verband met dierendag! :D

Zondagochtend toen we naar de voerplaats reden zei Marina tegen mij ‘’Die merrie daar moeten we in de gaten houden, die gaat snel genoeg bevallen’’. Toen we in de zorgweide aan het harken was en ik met de kruiwagen naar achteren reed om deze leeg te maken zag ik ineens een klein veulentje op de grond liggen. Ik dacht bij me eigen zie ik dat nu goed? Ja hoor, de moeder was bevallen van een klein jongetje. De veulen was op dat moment bezig met opstaan, dus ik heb snel de andere erbij geroepen. Samen hebben we de moeder en veulen in de moederweide gezet bij de andere moeders met veulens. We hebben toen ook meteen een paar moeders met de wat sterkere veulens uit de moederweide gehaald en in de zorgweide geplaatst. Uiteindelijk hebben we de nieuwe moeder met het jongetje apart gezet in de stal, zodat ze toch nog wat extra rust hebben. Want de andere veulens en moeders waren natuurlijk allemaal nieuwsgierig naar het nieuwe jongetje en de wat grotere veulens wouden al meteen met het kleine veulentje gaan spelen, maar daar is het jongetje nog te klein en te zwak voor. Het is belangrijk dat het jongetje rustig kan drinken bij de moeder, want vooral de eerste biest uit de moedermelk is belangrijk voor de groei van het veulen.
Verder had ik vandaag als taak het moederloze meisje verzorgen. Dit wil zeggen dat ik haar om de 3 uur melk moet geven uit de fles en met haar een stukje wandel, zodat ze wat beweging krijgt. Verder had ik vandaag de hele middag winkeldienst. Dit wil zeggen dat ik de hele dag toeristen heb mogen ontvangen en verder heb ik in de winkel de spulletje wat afgestoft en schoongemaakt.

Maandag had ik als mijn taak en verantwoordelijkheid Saifa. Saifa’s oog moet 3 keer per dag schoon worden gemaakt met een gaasje en worden gezalfd met oogzalf. Bij de ezels is het heel erg belangrijk dat je de ogen schoonhoudt. Zodra je ziet dat een ezel een traanoog heeft, moet je deze meteen schoonmaken. De ezels kunnen anders namelijk heel snel blind worden. Vandaag heb ik weer in de winkel gestaan om toeristen te helpen. Het was een druk dagje vandaag met veel bezoekers. Verder heb ik mensen ontmoet die een grote zorgboerderij hebben in Nederland. Daar ga ik zeker een keer langs als ik terug ben, want ik ben dol op zorgboerderijen en het liefst zou ik mijn eigen zorgboerderij willen beginnen later.

Dinsdag ochtend hebben we de moeder met het kleine veulentje weer teruggeplaatst naar de moederweide tussen de andere moeders met veulens. Toen kwamen we er achter dat er 1 veulen miste in de moederweide. We hebben toen alle moeders en veulens weer uit de moederweide gehaald, zodat de moeder die een veulen miste haar veulen kon gaan zoeken want we wisten niet welke moeder bij welke veulen precies hoorde. Daarna hebben we weer een paar moeders en veulens terug geplaatst naar de moederweide. ’s Middags kwam de dokter langs om te kijken naar 1 van de merries die moeilijk eet. Het bleek zo te zijn dat de merrie een ernstige heupfractuur had. De dokter heeft ons 4 antibiotica spuiten gegeven die we de merrie elke dag 1 moeten geven in de bil.

Woensdag hebben we de rest van de moeders en veulens die nog niet in de moederweide stonden weer terug in de moederweide geplaatst. Nu staan er dus weer 6 moeders en 6 veulens in de moederweide. Het is belangrijk dat wij dit aan de einde van de dag altijd checken, anders mist er dadelijk weer een veulen of een moeder en dat wil zeggen dat de veulen de hele nacht niet kan drinken bij de moeder. Verder hebben we vandaag de EHBO kisten voor de ezels schoongemaakt en nagecheckt of alles er in zat wat er in hoort te zitten. Vandaag was mijn laatste werkdagje samen met Mieke . Mieke vertrekt namelijk zaterdag alweer terug naar Nederland.

Donderdag was ik weer lekker een dagje vrij samen met Jessey. Dit keer zijn we niet weg geweest, maar hebben we de hele middag in het huisje gezeten om aan onze stageopdrachten te werken. ’s Avonds ben ik met Ivo, Jessica, Mieke en Jessey gaan uiteten bij de Ribs Factory. Hier heb ik weer heerlijke spareribs gegeten :D Daarna zijn we nog naar Gio’s gegaan voor een heerlijk ijsje die we hebben opgegeten bij de haven. Ivo trakteerde ons daarna nog op een drankje bij Little havana. Het was een gezellige leuke avond.

Vandaag ben ik nog een dagje vrij, maar ga ik weer aan mijn stageopdrachten werken zodat ik niet alles op het laatste moment hoeft te doen en mijn laatste vrije dagen nog lekker kan gaan genieten van het mooie eiland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 6388

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 11 November 2014

Bonaire

Landen bezocht: