Week 4 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Danielle Hoefnagels - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Danielle Hoefnagels - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg Danielle

19 September 2014 | Bonaire, Bonaire

Zaterdagochtend toen ik op stage aankwam lag er een ezel in de zorgweide op de grond die niet meer op kon staan. Jessey en ik zijn toen snel over het hek gesprongen om de ezel zo snel mogelijk weer recht op te krijgen. Uiteindelijk lukte het ons om de ezel overeind te krijgen. Jessey bleef bij de ezel terwijl wij snel gingen voeren in het grote park. 's middags kwam de dierenarts langs om te kijken wat er mis was met de ezel. Het bleek zo te zijn dat de rechterheup steeds uit de kom schoot als de ezel ging liggen, vandaar dat hij dan niet meer op kon staan. De ezel heeft spierversterkers gekregen en het gaat nu al een stuk beter met hem. Hij staat nu op stal en elke keer leggen we wat schoon hooi op de grond neer voor als hij valt, dat hij dan zacht valt. Verder stond er ook nog een merrie in de stal die een opgezwollen poot heeft. Ik moest samen met Mieke de poot verzorgen van de merrie. zo moesten we de poot in verband zetten en spoelen met biotex.

Maandagochtend ontdekte Marina dat er een merrie in de zorgweide niet helemaal goed was. Deze hebben we dus in de stal gezet, zodat we haar goed in de gaten konden houden. Verder was het weer een normale werkdag zoals altijd.

Dinsdagochtend ging het nog steeds niet goed met de merrie. Marina zelf dacht dat de merrie de eerste verschijnselen van Tetanus had. Dit is op Bonaire doodsoorzaak nummer 2 van de ezels. Het is een verschrikkelijke ziekte die niet meer te verhelpen is als de ezels dit eenmaal hebben. De ezel krijgt dan langzaam aan verlammingen en kan uiteindelijk niet meer eten of drinken en gaat zo dus dood. We hebben de merrie dus snel in een apart hok gezet. De merrie leek wel dronken zoals ze liep. De dokter zelf dacht dat de merrie ook tetanus had, maar ze was ook nog eens zwanger. Dus de dokter heeft de merrie een spuit gegeven om te aborteren (abortus). Alleen als de merrie geen Tetanus heeft zou ze hier binnen 24 uur op reageren en anders heeft ze dus Tetanus.

Woensdagochtend toen ik op het werk aankwam zag ik meteen dat de merrie bezig was met aborteren. Dit betekende dus dat ze veulen geboren zou worden en dat de mooie merrie gelukkig geen tetanus had. We hebben meteen de dokter gebeld en die kwam helpen met de bevalling. Ik mocht hier ook bij helpen. Ik moest de merrie goed vasthouden en tegenhouden zodat de dokter zijn werk goed kon doen. Dit was nog een hele klus. Ik voelde me vingers niet meer en me arm begon te verzuren maar ik heb het vol gehouden. De veulen zat helemaal klem tussen de bekken van de merrie waardoor ze uiteindelijk met 3 man de veulen uit de merrie hebben moeten trekken door middel van touwtjes aan de benen te binden van de veulen. Zelfs door de aborteer middel leefde de veulen nog, maar is snel genoeg nadat hij er uit was toch overleden. Daarna moest de dokter de merrie nog naspoelen zodat de nageboorte er nog uit zou komen.
De mooie merrie doet het nu goed. Als de merrie nog in de vrije natuur zou rond hebben gelopen zouden de merrie en het veulen allebei dood zijn gegaan, want het veulen was er dan nooit uitgekomen. De merrie was ook nog te jong om eigenlijk een veulen te krijgen. Het was een hele interessante, spannende, mooie ervaring.

Donderdagochtend heb ik ook nog een halve dag gewerkt, dit omdat ze anders mensen te kort kwamen doordat een andere stagiaire vorige week is weg gegaan. En dan hoef ik zaterdag pas om 12 uur te beginnen i.p.v. half 8 omdat ik nu 's ochtends heb gewerkt. 's middags ben ik samen met Jessey gaan snorkelen op Bachelor's Beach. Dit was ook weer erg mooi en even lekker ontspannend. Daar was ik wel aan toe na een week hard werken. 's avonds zijn wij (Mieke, Jessey en ik) lekker gaan wezen uiteten bij Joe's Grillhouse. 1 keer raden wat ik had... Spareribs :P en daarna nog een lekkere Dame Blanche.

Vandaag ben ik ook nog lekker een dagje vrij. Vanmorgen ben ik naar de supermarkt gefietst om daar te gaan internetten omdat in het huisje het internet niet meer deed. Ik voelde met net een pool die normaal bij ons in de supermarkten zitten voor de gratis wifi. Vanmiddag ben ik lekker in het zwembad op mijn luchtbedje gaan liggen. Ineens zag ik dat ik weer whatsapp berichtjes binnenkreeg, dus we hebben gelukkig weer wifi in het huisje. Zo meteen lekker eten koken en dan kan ik daarna expeditie Robinson terug gaan kijken :D

  • 19 September 2014 - 22:34

    Mirthe :

    Wat een leuk verhaal weer:) verzorg die ezeltjes maar goed daar!! En geniet van de dagen dat je vrij bent:)

  • 20 September 2014 - 11:49

    Sharon:

    Hee Daan,

    Dat is mooi werk wat je daar doet! Veel plezier nog!

    X Sharon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 6430

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 11 November 2014

Bonaire

Landen bezocht: